(Dokumentet kan også downloades i Word-udgave) (Version 0.94)
(Teksten nedenfor er version. 0,9, 31. okt. 2025)

Introduktion
LINK: https://www.oksyd.dk
HOSTING: https://www.one.com
CMS: WordPress (tema: Xpress)
Denne brugervejledning giver et overblik over de vigtigste funktioner på OK Syds hjemmeside, så administratorer og redaktører hurtigt kan komme i gang med at tilføje indhold og opdatere sider. Vejledningen medtager alle de vigtigste funktioner, men der er mindre elementer, som ikke er forklaret af resursehensyn og for ikke at gøre manualen uoverskuelig. Brugervejledningen vil også findes på sitet.
Admin / Redaktør-login
Login: https://www.oksyd.dk/wp-admin/
Admin
Administratorer kan oprette redaktører og ændre grundlæggende ting på sitet og fx oprette andre bruger eller nedlægge sitet. Der er lige nu to administratorer på siden.
* Christian Ravn Christiansen
* Ernst Poulsen
Halvtolv 18, 1. tv
1436 København K
Tlf.: 53 53 73 74
Mail: ernst.poulsen@gmail.com
Redaktører
Redaktører kan skrive artikler og lægge billeder op. De oprettes her:
Brugere -> Alle brugere
Alle bestyrelsesmedlemmer er oprettet som redaktører og har fået tilsendt brugernavn og password.
Der er ikke noget problem i at oprette mange redaktører, som hver især kan passe deres eget område og fx skrive nyheder, opdatere løbslister, oprette events eller lægge billeder op. Den øverste admin bør dog slette evt. redaktører, der ikke er aktive i klubben længere. Brugerne kan alle opdatere egen mailadresse, password, etc.
Tema / design: Express
WordPress er et publiceringssystem, hvor indholdet i stort omfang er adskilt fra designet. Det betyder, at det reelt er muligt at skifte design på sitet, uden at man skal bygge hele sitet op fra bunden igen.
Det nuværende design hedder ”Express”, og det tilpasser sig skærmstørrelsen hos brugerne uanset om de besøger hjemmesiden med en pc, en tablet eller en mobil.
Det konkrete tema giver både plads til faste stam-sider, løbende nyheder og et par marketing-arealer på forsiden, hvor man kan fremhæve udvalgte elementer.
Man bør være lidt varsom med at skifte designet, fordi brugerne vænner sig til et bestemt layout og fordi et nyt tema typisk vil indebære at nogle design-elementer skal tilpasses for at se pæne ud.
Men man kan teste, hvordan sitet vil se med andre temaer før man reelt skifter, og de sider, indlæg og billeder man har lagt op på sitet bliver ikke tabt ved at ændre temaet.
Du finder funktionen her:
Udseende -> Temaer
Om HTML og koder
WordPress-sitet gør det muligt at tilføje links og indsætte kode-stumper, der fx henter indhold fra andre sites. Enkelte steder kan det være relevant at indsætte håndkodede links. HMTL er omgivet af skarpe paranteser <> – og ser fx sådan ud, når det er et link man vil tilføje.
KODE: <A HREF=”https://www.do-f.dk”>Dansk Orienterings-Forbund</A>
UDSEENDE: Dansk Orienterings-Forbund
Ellers bør man grundlæggende benytte sig af editoren der findes i indlæg og sider, som gør det muligt at lave links, indsætte billeder, etc.
WordPress har nogle interne funktioner – fx tabeller og kontaktformularer, der styres med koder omgivet af firkantede paranteser. Det kan fx se sådan ud.
“[table id=1 /]” (OBS: anvend kun eet sæt skarpe paranteser)
Forsideopbygning
Forsiden i Xpress-temaet er opbygget med disse hovedelementer.
– Topmenuen der giver adgang til de faste sider
– Slider (i toppen), hvor man kan placere 2-8 historie der roterer
– Indlæg der er sat op som en løbende nyhedsstrøm i midten
– En højrespalte med udvalgte faste elementer
– En bundmenu: Med statisk information om klubben

Slider
I toppen af forsiden ligger en slider, der roterer mellem det antal billeder man har lagt op. Man vælger frit hvor mange der skal rotere, men et oplagt antal er 3-5 stk.[Beskrivelsen af slider-funktionen udvides senere]
Om indholds-editoren Guthenberg
Alt indhold i Sider og Indlæg laves i en editor, der hedder Guthenberg. Her bliver udseende pænest, hvis man benytter muligheden for at lægge alt indhold i enten overskrifts-felter, tekst-felter, billed-felter, video-felter eller nogle af de andre felttyper. Topbilledet i artikler indsættes øverst i højrespalten.
Embedding af indhold i Guthenberg
Noget indhold kan også indsættes – bare ved at indsætte et link. Det gælder fx Youtube-videoer, der automatisk bliver integreret, bare ved at indsætte et link.
Lidt mere kompliceret indhold kan indsættes ved at indsætte en html-boks.
Editoren er som udgangspunkt en visuel editor, hvor man stort set kan se, hvordan indholdet ser ud i sidste ende. Men man kan skifte til kode-status hvis man vil se den underliggende html-opmærkning og fx rette i den. Man skifter til kode-status ved at klikke på de tre prikker helt øverst til højre.
Inde fra editoren er det både muligt at styre om en artikel kun er en kladde eller om den skal udgives. Man kan også styre udgivelsestidpunktet.

Sider (stam-sider)
Hjemmesiden indeholder en stribe faste sider med oplysninger af mere permanent karakter. Det er fx information til nye løbere, indmeldelsesformularer, arkivindhold, kontaktinformation og årets løbskalender. Større events får dog også en fast stamside, hvor man kan samle både indbydelse/instruktion og så senere udvide den med links til resultater, stræktider og fotos.
Man opretter nye sider her:
Sider -> Alle sider
Indlæg (nyheder)
Indlæg er hjemmesidens ”nyheds-historier”. De ligger midt på forsiden med de nyeste historier øverst.
Det anbefales at tilføje emneord til alle indlæg så det er nemmere at finde dem igen og så læserne bedre forstår indholdet.
Man opretter nye indlæg her:
Indlæg -> Alle indlæg
Særligt om kommentarer
Indlæg kan som udgangspunkt ikke modtage kommentarer. Det er muligt at slå kommentarfunktionen til igen ved at klikke på lynredigering for det enkelte indlæg. Umiddelbart anbefales det ikke at tillade kommentarer, da det øger risikoen for spam-indlæg.

Højrespalten
Særligt om importen af klubbens løb i højrespalten
[Dette afsnit bliver senere udbygget med en mere detaljeret beskrivelse af indholds-elementerne]
Manualen indeholder et særligt afsnit om import af løb fra Orienteringslob.dk.
Man redigerer indholdet i højrespalten her:
Udseende -> Widgets -> Sidebjælke
Bundmenuen
De tre bundmenuer (højre, midten, venstre) er blot tre tomme felter, hvor man kan indsætte tekst og billeder. Lige nu indeholder sitet stam-oplysninger om kontaktinfo, mv. – samt links til klubbens løb og Facebook-side.
Man redigerer indholdet i bundmenuen her:
Udseende -> Widgets -> Sidefod [1 eller 2 eller 3]

Billeder/dokumenter
WordPress samler alle billeder, pdf’er, word-filer, mv. i et mediebibliotek. Når man skal indsætte billeder i et indlæg eller en side, foregår det via Mediebiblioteket.
Da mediebiblioteket gradvist vil vokse til en ret stor størrelse, vil det være en god ide hvis billederne er forsynet med emneord så man kan finde dem og gerne en billedtekst, så man ved hvem der fx er på billedet. Endeligt er det altid fornuftigt at kreditere fotografen. WordPress har indbygget et modul der tilpasser billeder i størrelse til brug på nettet, så sitet ikke bliver for langsomt selv om man uploader store filer. Biblioteket kan både indeholder billeder og dokumenter.

Menu-opbygning
Top-menuen bliver som hovedregel brugt til at lave direkte links til nogle af hjemmesidens faste sider, men menupunkter kan også lede brugerne videre til eksterne sider som fx Facebook.
- Først skal man tilføje en side til menuen. Det kan også være et eksternt link.
- Herefter flytter man den op i hierarkiet
- Til sidst gemmer man menuen og tjekker at det fungerer.

Man styrer opbygningen af topmenuen her:
Udseende -> Menuer
Indhold – Hovednavigation
- Intro: Artikler der hjælper nye medlemmer ind i sporten + en indmeldelsesformular.
- Her kan du løbe: Løbskalender, virtuelle løb, FindVejI og alle årets åbne løb. Et stykke tid efter et løb bør oplysningerne lægges i løbs-arkivet.
- Guides: Artikler der hjælper løbsarrangører og medlemmer til at blive bedre til o-løb
- Nyheder og sociale medier: Arkiv over nyhedsbreve/medlemsblade, fotos samt links til sociale medier.
- Om OK Syd: Kontakt-info, vedtægter og baggrundsinformation om klubben.
Tabel-import / Løbskalender
WordPress gør det muligt at installere en række plugins, der er målrettet til at løse bestemte opgaver. Et af de moduler der er installeret er ”Tablepress”, der kan importere tabeller og konvertere dem til html, så de vises korrekt på hjemmesiden.
Denne funktion bruges i øjeblikket kun til en ting: Import af Løbskalenderen. Man skal igennem tre skridt:
– Brug Tablepress til at importere tabellen
– Herefter kan man justere eller rette i tabellen, hvis ikke alt er blevet importeret korrekt.
– Hent tabel-koden i Tablepress oversigten
– Indsæt tabelkoden på den rette side/indlæg.

Der er to markante fordele ved at Løbskalenderen ligger som en html-tabel frem for en PDF:
– Man kan rette direkte i teksten, hvis et startsted fx ændres
– Tabellen skalerer nemmere til en fornuftig visning på fx tablets hvor en PDF er designet til at blive printet.
Det kan stadig være OK at lægge en PDF op af løbkalenderen ved årets start, så folk får mulighed for at printe den.
Man importer og styrer tabeller her:
Tablepress -> Alle tabeller
Formularer / Indmeldelsesformular
I dette tema er der installeret et plugin ”Contact Form 7”, der gør det muligt at opbygge formularer med præcist det antal felter man ønsker.
Man skal igennem en række skridt:
– Opret formularen
– Tilføj de felter der er behov for
– Under ”E-mail” fanebladet tilretter man de felter der skal videresendes i en mail
– Formularens kode indsættes på en given side.
Formularer indeholder en del kode, og blot én manglende parentes gør, at en del af indholdet ikke vil fungere korrekt. Derfor bør man altid teste fomularen efter enhver ændring.
Man opretter og styrer formularer her:
Kontakt ->

Om sammenhængen med Orienteringslob.dk
I højrespalten på OK Syds hjemmeside vises klubbens næste træningsløb. De bliver hentet som et feed fra Orienteringslob.dk-sitet.
Man tilpasser feedet på denne side på Orienteringslob.dk. Det er muligt både at vælge hvilke klubber der skal med i feedet, hvor man løb der skal vises samt font-type, størrelse og farve. Den nuværende kode viser de næste 6 løb fra OK Syd.
https://orienteringslob.dk/mo_embed_form
<iframe id=”mo_embed_frame” onload=”setIframeHeight(this)” src=”https://orienteringslob.dk/o_embed?clubs=34&runs=6&font=Arial.14&color=0000cc&header=1″ width=”100%” height=”auto” frameborder=”0″></iframe><script>window.addEventListener(“message”, function (event) {if (event.data.hasOwnProperty(“FrameHeight”)) {document.querySelector(“#mo_embed_frame”).style.height =event.data.FrameHeight + “px”}});function setIframeHeight(iframe) {var height = iframe.contentWindow.postMessage(“FrameHeight”, “*”);}</script>
Det er muligt for alle klubber at indtaste løb direkte i Orienteringslob.dk og det er fx oplagt at sørge for, at sitet indeholder alle OK Syds løb for de næste 3-6 måneder. På den måde vil de både blive vist på www.orienteringslob.dk, www.do-f.dk og i flere eksterne feeds.
Orienteringslob.dk har en funktion, der automatisk henter løb fra Facebook og som løbende holder øje med om klubben har lagt nye løb op. Derfor skal man lige nu holde øje med, at Orienteringslob.dk får tilføjet det relevante event-nummer fra Facebook, så klubben ikke får dubletter.
Orienteringslob.dk har generelt virket stabilt over årene, men der kan være perioder, hvor DOF ikke er opmærksom på at Facebook skifter opsætning og det kan betyde, at importen er ude af funktion. Det er her man så kan vælge selv at oprette løbene direkte på Orienteringslob.dk, hvilket er ret nemt.
Generelle råd om publicering
- Undgå at lægge for meget af indholdet op som PDF’er. De er svære at læse på mobiltelefoner.
Læg hellere teksten ind i et ”indlæg” eller i en ”side”. Hvis nogle bruger foretrækker PDF’er kan man tilbyde det som en sekundær mulighed at downloade teksten i PDF-format. - Brug gerne billeder til alle artikler og indlæg. Det gør hjemmesiden mere levende. Sørg gerne for at der jævnligt er nogen af klubbens medlemmer der fotograferer til både træningsløb og åbne løb.
- Sørg for løbende opdatering af hjemmesiden, så den ikke ser forældet ud.
- Anvend gerne historier både på hjemmesiden og på klubbens åbne Facebook-side, hvor man opnå større rækkevidde – især uden for klubben.
Indsættelse af YouTube-videoer
Hvis man indsætter links fra YouTube vises videoen.
[[https://youtu.be/sn0z1xngqyM]] (OBS: Indsæt IKKE skarpe paranteser – men blot linket)

WordPress Plugins
WordPress er i stand til at håndtere det mest almindelige indhold, men benytter sig af såkaldte ”plugins” til en stribe special-funktioner. Sitet er født med nogle plugins – fx Akismet Anti-Spam og Rank Math SEO.
Vi har installeret følgende ekstra plugins:
– Contact Form 7: Gør det muligt at designe formularer (fx indmeldelsesformularen)
– TablePress: Gør det muligt at omforme Word-tabeller til html-sider der vises på sitet (fx Løbskalenderen)
– Smash Baloon Custom Facebook Feed: Gør det muligt at vise Facebook-indhold (endnu helt aktiveret)
Når man installerer nye plugins bør man generelt vælge udgaver, som benyttes af mange andre brugere og generelt bør man ikke installere mere end man har tænkt sig at bruge.
Plugins kommer ofte i en gratisudgave som kan det basale og har så en udvidet betalingsudgave. Her må man afveje behovet vs værdien for sitet.
Plugins varsler ofte om, at det er nødvendigt med en opgradering. Det kan være en god ide at opdatere løbende, men man behøver ikke opdatere ved hver eneste varsling. Man kan også sætte plugins til selv at opdatere.

Hjælp / Support
WordPress har et support-site, der gør det muligt at søge på mere detaljerede emner. Generelt kan man finde de fleste funktioner ved at klikke hovedmenuen igennem indtil man finder der rette undermenu.
https://wordpress.org/documentation/
I opstartsfasen kan OK Syds bestyrelsesmedlemmer få support ved at maile eller ringe til Ernst Poulsen. Efter en måned overtager OK’s Syds egne adminstratorer opgaven med support.